مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی


1 1 - تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی
امکان سنجی تجارت الکترونیک در صنایع دستی

تجارت الکترونيک چیست؟

تجارت الکترونيک عبارت است از انجام کليه امور تجارت و مبادلات مالي از طريق الکترونيکي، به عبارت ديگر بکارگيري فناوري‌هاي اينترنت در انجام امور فوق به طوري که مشتريان، فروشندگان، توليد کنندگان، شرکاء، کارکنان و تجار از اقصي نقاط جهان گرد هم آيند و داد و ستد خود را از اين طريق انجام دهند. براي نيل به اين اهداف لازم است استراتژي‌هاي تجارت، بازاريابي، خريد، فروش، آموزش، تحقيقات، خدمات پس از فروش و ساير خدمات به صورت الکترونيکي صورت گيرد. البته در راستای سطح خدمات بالاتر وکاهش هزینه ها که آنهم ازطريق‌ بهبود و افزايش‌ هماهنگي ، بهبود دسترسي‌ به‌ بازار و افزايش‌ تنوع‌ براي‌ مشتريان‌ به‌ معناي‌ عام‌ می باشد.

از نگاه دیگر تجارت الکترونیکی ، مبادله الکترونیکی داده هاست. بطور خلاصه می توان گفت که مبادله الکترونیکی داده عبارت از تولید، پردازش، کاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شیوه های الکترونیکی و خودکار بین سیستم های کامپیوتری و براساس زبان مشترک و استانداردهای مشخص و با کمترین دخالت عوامل انسانی است. البته تجارت الکترونیک حیطه ای به مراتب گسترده تر از مبادله الکترونیکی داده داردو آن یک تحول و انقلاب در عرصه ارتباطات است. تجارت الکترونیکی در ساده ترین تعریف عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی انجام می شود.

تجارت الکترونیک؛ راهی مطمئن برای فروش صنایع دستی است

با ورود به سایت  فروش اینترنتی صنایع دستی علاوه بر اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی می توانند تمام تولیدات خود را در فضای مجازی ارائه دهند،‌ همه مردم در تمام نقط کشور هم به سهولت می توانند کالای مدنظر خود را خریداری و کالای خود را به صورت پستی دریافت کنند

image - تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی
تجارت الکترونیک

نگاه سازمان به تجارت الکترونیک  در شاخه صنایع دستی و مشاغل خانگی

هنر و صنایع دستی ایران

صنايع دستى ايران  میراثی ارزشمند و جلوه اى از هنر، فرهنگ و تمدن كهن اين سرزمين شرقى است كه روح هر بيننده اى را در نقوش و ظرافت خود غرق مى سازد. تمدن غنى چندين هزار ساله ايران در برابر تمدن هاى نه چندان دور اروپايى و آمريكايى هر گردشگرى را متحير مى سازد و او را ترغيب مى كند تا تكه اى از اين سرزمين كهن را به عنوان خلاصه اى از تاريخ ايران زمين، به سوغات ببرد و اين تكه ارزشمند براى گردشگران، همان صنايع دستى است كه روح و عشق انسان شرقى در آن پيوند خورده و اين اعجاب سرزمين ايران است كه گردشگران را متمايل مى سازد تا از هر گوشه اى سوغاتى ارزشمند به ارمغان ببرند
 

صنایع دستی

صنایع‌دستی ایران، یکی از جذابیت‌های مهم و حیاتی اقتصاد سنتی و از بزرگ‌ترین مزیت‌ها در صنعت و هنر ایرانی نسبت به کشورهای همجوار است  صنایع دستی حدودا شامل 320 رشته می شود که از جمله این رشته ها می توان به قلم زنی ،منبت ،معرق ،گلیم بافی ،مینیاتور تذهیب و.. اشاره کرد.

در ایران صنایع دستی با اتکا به پشتوانه غنی فرهنگ ایران اسلامی ، در سه دهه اخیر به نحو چشمگیری گسترش یافته است .به گونه ای که در زمینه سیاست گذاری و هدایت صنایع دستی ، از ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق در مجامع بین المللی یاد می شود .در ایران هیچ شغلی در برابر صنایع دستی اشتغالزا نبوده است. و خلاقیت ونوآوری به همراه رعایت  اصول سنتی و چارچوب صنایع دستی  امری مهم وکلیدی در توسعه ودر آمدزایی می باشد .

امروزه با گسترش زندگي ماشيني صنايع دستي مي­تواند خلاء ناشي از نياز انسان­ها به آنچه كه توسط دست خلق شده، زيباست و ريشه در سنت­ ها دارد را برآورده سازد و اين­گونه است كه نياز به حضور صنايع دستي به­ وضوح در زندگي مردم احساس مي ­شود. اما با توجه به كاهش سطح توليد و دشواري فرايند تهيه، امكان دسترسي مردم به نوع اصيل اين دست‌ساخته ­ها با قيمتي مناسب آسان به ­نظر نمي رسد. پايگاه تخصصي این سایت با تكيه بر دانش پديدآورندگان آن و با تمركز بر معرفي صنايع دستي بومي اقوام مختلف ايراني، ‌اهداف زير را دنبال مي ­كند:

1-     جلوگيري از محصور ماندن صنايع دستي توليد شده توسط اقوام ايراني در پسِ روستاها و مناطق دورافتاده­ و معرفي آن ­ها

2-     عرضه دست­ ساخته­ هاي اصيل ايراني منطبق با سليقه ­ي جامعه­ ي امروز

3-     تمركز خاص بر فروش اینترنتی صنايع دستي متناسب با توان خريد اقشار مختلف جامعه

4-     ترغيب و تشويق توليدكنندگان به توليد بيشتر آثار اصيل و جلوگيري از زوال آن ­ها

5-     تلاش براي ارائه ­ي مجموعه ­اي از اطلاعات دقيق در حوزه ­ي صنايع دستي، به ­گونه ­اي كه براي پژوهش­ گران، دانشجويان و علاقمندان اين حوزه مفيد واقع شود.

6-      ایجاد تعامل بین سازندگان، خریداران و پژوهش­گران با راه ­اندازی یک پایگاه فرهنگی- هنری، فروش اینترنتی و ایجاد زنجیره تامین و فروش دیجیتالی صنایع دستی

مشاغل خانگی

امروزه کسب و کار های خانگی  به عنوان راهکار مهم ایجاد اشتغال ودرآمد در سراسر جهان محسوب می گردند که از جمله مزایای آن ، حذف هزینه های مر بوط به خرید ، رهن ، اجاره کارگاه و ایاب وذهاب ، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده  وامکان انتقال تجارب آن از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد – شاگردی بین اعضا خانواده و … می باشد .در ضمن افراد و متقاضیان کسب وکار خانگی باید دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند تا از تسهیلاتی همچون وام و بیمه و.. بهره مند گردند. در تعریفی دیگرکسب و کار خانگی به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند.

این در حالی است که کسب و کار خانوادگی، به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آن ها اتخاذ گردد.

کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه را به سه دسته تقسیم می کنند:

 الف:كسب وكار خانگي (Home business)

 در اين شيوه ، فرد شغل خود را به منـزل مي‌آورد و به جاي اين كه هزينـه‌هـاي زيادي براي اجاره يا خريد ساختمان بدهد، مي‌تواند در منزل خود ، كـار و شغل خود را به انجام برساند. در اين نوع كسب و كار ، ارزش افزودة كالاها و خدمات توليد شده، نصيب‌ صاحب خانه مي‌شود.

 ب: كسب وكار مبتني بر خانه (Home based business)

 در اين روش ، افراد كالاها و خدمات توليـد شده خود را در درب و يا در داخل منازل ديگران تحويل مي‌دهند. در اين نوع روش كسب و كار ، مهم نيست كه كالاها در كجا توليد شده ، بلكه معيار اين است كه كالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌كنندگان تحويـل داده ‌شود. در اين نوع كار خانگي ، ارزش افزودة كـالاها و خدمات ، نصيب كسـي مي‌شود كه از بيرون اين كالاها را مي‌آورد.

 ج: كار‌آفريني مبتني بر خانه (home based entrepreneurship)

 اين نوع كار‌آفريني عبارت است از فرآيند ايجاد اشتغال در خانه از راه تشكيل مجموعة منحصر به فردي از منابع به منظور بهره‌گيري از فرصتها.

 رشته های مشاغل خانگی شامل:

الف – صنایع دستی

ب – تولیدی شامل:کشاورزی – دامپروری – شیلات

ج – خدمات شامل: کشاورزی – دامپروری – شیلات   

د- فعالیت های تولیدی ( صنعت )

ﻫ- کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات

و – خدمات   شامل : وبلاگ نویسی،طراحی وخدمات سایت ، خدمات مشتریان بصورت تلفنی، دفترداری  و حسابداری،تدریس،ترجمه و…

مدل کسب وکار در صنایع دستی و مشاغل خانگی


 مدل کسب و کار  یا Business Model Canvas

مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ می­نماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت می­سازد. به تعبیری دیگر مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح می­کند

نمونه فرم مدل 9 گانه کسب وکار

تعریف اجزاء یک Business Model

بخش بندی بازار (Customer Segments)

مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند .که مهمترین عامل در این مدل شامل این آیتم بوده است.

عرضه کنندگان

دانشجویان وفارغ التحصیلان رشته هنر علاقمند به صنایع دستی(دانشگاه های تهران)

دانش آموزان مراکز فنی حرفه ای و هنرستان ها (تهران)

هنرجویان آموزشگاهها(تهران)

مربیان رشته های هنر وصنایع دستی(تهران)

صاحبان حرف ومشاغل هنری وصنایع دستی (تبلیغ بین آنان )-تهران

اساتید دانشگاه( جهت اعتبار و تاییدیه  فرآیند محصولات) -تهران

زنان خانه دار و افراد سرپرست خانوار علاقمند به صنایع دستی- تهران

دانشجویان هنر و سایر دانشجویان علاقمند به صنایع دستی( سایر شهرها)

دانش آموزان مراکز فنی حرفه ای و هنرستان (سایرشهرها)

هنرجویان آموزشگاهها(سایرشهرها)

مربیان رشته های هنر وصنایع دستی(سایرشهرها)

صاحبان حرف ومشاغل هنری وصنایع دستی (تبلیغ بین آنان )-سایرشهرها

اساتید دانشگاه( جهت اعتبار و تاییدیه  فرآیند )- سایرشهرها

صنعت بسته بندی

شرکت تعاونی

کارشناسان با تجربه  تاریخی ،فرهنگی ، هنری، اسلامی ، سوغات و صنایع دستی

افراد تمام مناطق ایران خصوصا مناطق محروم وکمتر توسعه یافته

مصرف کنندگان

متروها

زوج های جوان

گردشگری و توریسم

موزه ها ونمایشگاه های داخلی و خارجی

سینما وشهرک های سینمایی

سایر

سایرسایتها و رسانه های اجتماعی

اسپانسرها

علاقمندان داخلی وخارجی به محصولات صنایع دستی ایران ، صادرکنندگان ، واردکنندگان

شهرداریها

ارتباط با مشتریان (Customer Relationships ): 

امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است. شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل:

فرم ثبت نام ، شبکه های اجتماعی ،باشگاه مشتریان ( همکاری در ایجاد ، پرسش وپاسخ  ونقد کردن، مشخصات فنی و روش تحویل محصولات ، و…)

فروم یاتالار گفتمان

تبلیغات هوشمند وهدفدار براساس علائق ونیاز وکلیک مشتری وکلمات کلیدی جستجو مشتریان و ارائه پیشنهاد مناسب به مشتریان

ارزش پیشنهادی (Value Propositions) :

  ارزشی که مشتری  درکسب وکار ما می یابد

سرعت بالای لود شدن صفحات سایت

 راحتی،دسترس پذیری  و صرفه جویی در وقت مشتریان ،قیمت مناسب ، فراهم کردن تصاویر وطراحی مناسب و ارائه مشخصات فنی کامل واطلاعات جامع و بی نقص درجهت تسریع دستیابی اطلاعات وسهولت در انتخاب برای مشتری  و اطمینان از پرداختی مطمئن ازطریق درگاه امن مثل کارت شتاب ، با سیستم شاپرک و..

گارانتی کیفیت محصولات( در صورتیکه ما خودمان کاملا از سلامت محصولات عرضه کننده  مطمئن باشیم)

انتشارنظرسنجی مشتریان و دیدگاهها واشتراک تجارب مشتریان قبل

پاسخگویی ومسئولیت پذیری منطقی

ایجاد وفاداری  خریداران وفروشندگان،خدمات انسان دوستانه

ارائه بن تخفیف واشانتیون

گردآوری، حق انتخاب،تنوع وامکان تعریف لیست علائق  تبلیغات و اخبار محصولات برای مشتریان براساس رفتار مشتری

فعالیت‌های اصلی (Key Activities):

مهمترین فعالیت‌های شرکت برای اجرای ارزش پیشنهای شرکت چه هستند؟

ارائه خدمات وپاسخگویی به مشکلات

فروش وترویج وتبلیغ وآگاه سازی وپشتیبانی مشتریان

جستجو پیشرفته در سایت

ارائه  کاتالوگ و راهنما

مشاوره

ثبت اخبار و مطالب مرتبط

نمایش نظرات  وتجربیات مشتریان قبل  

شرکای کلیدی (Key Partners):

  برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب و کار معمولا شرکت‌ها با برخی دیگر مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند.

تامین کنندگان بسترهای فناوری اطلاعات

هاست

راههای ارتباطی (اینترنت)

سیستم کامپیوتری

مخابرات

تامین کنندگان صنایع دستی

دانشجویان رشته هنر وغیرهنرعلاقمندصنایع دستی

دانش آموزان مراکز فنی حرفه ای و هنرستان ها

هنرجویان آموزشگاهها

مربیان هنر

صاحبان حرف ومشاغل هنری وصنایع دستی

اساتید دانشگاه( جهت حمایت وتاییدیه کار)

زنان  خانه دار ، افراد  سرپرست خانوار

صنعت بسته بندی

شرکت تعاونی

کارشناسان با تجربه  تاریخی ،فرهنگی ، هنری اسلامی ، سوغات و صنایع دستی

افراد تمام مناطق ایران خصوصا مناطق محروم وکمتر توسعه یافته

کانال توزیع( Channels):

شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان برساند

شبکه های اجتماعی و  پست الکترونیکی  و پیامک ،

چت ،نرم افزار وب واپلیکیشن ها  ، موبایل، تبلت،

شبکه ابری  یا کلاد

پرداخت ایمن

تبلیغات درگوگل

 افزایش رنکینگ ولایک

پیشنهادات

رد گیری سفارشات با شرکت پست تحویل وگارانتی 

منابع اصلی (Key Resources ):

منابعی که برای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند که این منابع می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.

نیروی انسانی

پلتفرم

سخت افزار، نرم افزار،شبکه

محیط کار

وبسایت

پایگاه داده

ERP,CRM,BI

اتصال به بانک اطلاعاتی پژوهشگران صنایع دستی

اتصال به بانک نقوش ایران

جریان درآمدی  (Revenue Streams ) :

شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کند.

روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل:

دریافت درصدی از فروش ، درآمد ارائه اطلاعات (دایرکتوری)-  فری میوم

کارایی واثربخشی در معاملات ،درآمدهای  تبلیغات واطلاع رسانی هوشمند ، در آمد فروش محصولات

ساختار هزینه‌ها    (Cust Structure ):

عملیاتی کردن مدل‌های کسب و کار مختلف چه هزینه‌هایی را در بر دارد


 هزینه های  تعمیر ونگهداری تمدید سرویس  وبسایت ،هاست  دامین ،طراح وب وبرنامه نویس ،حقوق نیروی انسانی مشاوران پژوهشی ، گرافیستها ،ومشاوران فنی وبسایت فن آوری اطلاعات وارتباطات،هزینه دستیابی به دیتا صنایع دستی، هزینه برنامه ریزی مارکتینگ  وتوسعه تجارت
  بسط و توسعه اجزا مدل کسب وکار صنایع دستی

کانال توزیع( Channels):

در راستای کسب وکار صنایع دستی به صورت الکترونیکی ،ایجاد وبسایت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی اولین گام در این امر می باشد. کانالهای ارتباطی ما در این سایت شامل :

صفحه اصلی، محصولات ، درباره ما ،تماس با ما ،ورود،راهنمای خرید ،خدمات مشتریان می باشد

منوی درباره ما : توضیحاتی در باره زمینه فعالیت ،اهداف ، ماموریت وچشم انداز  فروشگاه اینترنتی صنایع دستی  ، نگاه به مقوله صنایع دستی ، راه حلهای مناسب وخلاقانه در این راستا  می باشد.

منوی تماس با ما: اطلاعات تماس وراههای ارتباطی با ما شامل تلفن ،نمابر،ایمیل سازمانی  می باشد .

که در این صفحه امکان ارسال توضیحات ونظرات  وپیشنهادات کاربران با ذکر مشخصات  امکان پذیراست.

منوی راهنمای خرید : برای انجام فرایند خرید صنایع دستی از این پایگاه مراحل زیر را می توان در نظر داشت:

روش های انتخاب محصول

دسته بندی موضوعی

جستجو بر اساس کلمات کلیدی

جستجو بر اساس محدوده قیمت

وضعیت موجودی محصول

  نحوه پرداخت  ،پایان فرایند خرید  ،ارسال کالا  فرایند خرید

images 1 - تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی
صنایع دستی
images 3 - تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی
سازمان صنایع دستی وگردشگری
images 2 - تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی
خوشنویسی
دوست عزیز ، می توانید اصل فایل را در ادامه دانلود نمایید

فایل مطالعات امکان سنجی تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی را از اینجا دانلود نمایید.

فایل نمونه مدل کسب وکار یا Business model صنایع دستی را از اینجا دانلود فرمایید . موفق باشید